Sunday, 1 January 2012

Lagerstromia indica

ASSALAMUALAIKUM....

Lagerstromia indica atau nama biase nye Bungor pokok berbatang keras yang berbunga. Bunga berwarna unggu dan menghasilkan biji benih. pokok nie antara yang chanteck selepas Tecoma pentaphylla (nie pendapat aku sendiri), pokok Bungor bunga die ade 6 kelopak bunga, memang chanteck la....



aku hari isnin lepas g pasar malam kat serdunk ngan romate n jiran aku, 3 orang, balik dari pasar malam singgah kedai roti, kebetulan depan kedai roti  tue ade pokok Lagerstromia nie, aku pulak kalau nampak pokok yang chanteck sikit memang macam orang jakun, hehehee.....

habis je g bli roti aku pon tangkap gambar pokok ngan bunge nye sekali, bunge yang dalam gambar nie mude lagi, sebab tue warne unggu die cair, tapi die akan beransur - ansur jadi unggu gelap (deep purple) bile die makin tuwe, bunge die tak bau wangi, biase je,  tapi biase nye ditanam di tepi - tepi jalan atau tempat parking lot tok teduhan, kalau korang jenis mate perati keliling, korang mesti perasan nye pokok nie.

(sile abaikan kereta, pokok nie kecik lagi, kalau yang besar lagi chanteck)

ade satu lagi pokok yang aku tengah tunggu die berbunge, nga tungu musm panas kat upm nie, gerenti pokok sume bunge, heavenly bloom!!! time tue aku bole jadi gile, tak sabar, mesti chanteck , alangkan pokok Golden shower ( Cassia fistula ) pon da bole buat aku terpegun, hihihiiiii.....

k la da panjang sangat, nanti borink pulop, kbai...

No comments:

Post a Comment