Monday, 19 December 2011

Poecilia reticulata

ikan guppy tau nama saintifik nye Poecilia reticulata aku pasti korg penah tengaok ikan comel nie, kecik je, cam ikan bilis, tapi warna warni, terutama ikan jantan, tp secara lumrah pon dalam dunia haiwan yang jantan biasenye jantan lebih chanteck dari betina, so ikan guppy yang korang beli ekor kembang2 tue sebenarnye jantan, yang betina ekor diorang kontot je, ok da abes intro aku nak terus pada entry aku kali nie pasal ikan guppy...

Dalam sebulan lepas mak aku ade beli ikan guppy, 5jantan 5betina, tp ade yang mati so tinggal la 4betina, 3jantan (kalau tak salah la, aku tak kire pulak, tapi memang ade yang mati), nk dijadikan cerita lepas 2 minggu beli ade 1 betina beranak, mak aku yang perasan, rupe baby guppy cam berudu taw tak, pale bengkak, ekor setoet je, sebijik cam berudu, sebab aku ade kat serdunk so aku tak dapat la nak tengok, mak aku yang cerita, aku balik lepas 2 minggu.

sekarang umor diorg da sebulan, perubahan nye, sekarang nie diorang da ade warne dekat ekor, dan da bole bezakan jantan betine, sangat comel !!!!!    jadi pendapat aku ikan guppy sangat senang nak bela, cuma korang kalau nak bela kene la sediakan tempat yang selesa, besar, bersih, baru la diorang semangat sikit nak membiak bole pulak, tapi serius, yang penting sangat comel, da la kechik, ekor kembang berenang terkedek2, hihihiiiii.....
sory tapi aku tak tangkap gambar, next2 entry aku wat entry bergambar just tok guppy je k.....

No comments:

Post a Comment